Jumlah Pengunjung

Monday 7 November 2011

RINDU AKAN LAMBAIAN KAABAH

Bila tiba hari wukuf, hati terasa rindu pada padang Arafah, teringat semasa masuk waktu wukuf ramai terasa mengantuk kerana malam tadi tidak tidur lena. Maklumlah tidur beramai-ramai dalam khemah yang beralas ambal. Rasa teruji diri di sini. Bagi orang yang biasa dalam kemewahan Arafah dan Mina menguji kesabaran. Kita berkongsi bilik air dengan beribu-ribu jemaah lain. Hati perlu kusyuk dan redha, pengharapan hanya kepada Allah untuk dipermudahkan urusan di sana. Mulut sentiasa berdoa. hati sentiasa beristigfar.

 Setelah kembali ke Malaysia, kadang-kadang terasa malu kerana hati ada kalanya tidak bergantung penuh kepada Allah. Timbul keluh kesah menghadapi  kehidupan.Sedangkan sepatutnya jika kita benar-benar beriman, kita meletak keyakinan 100% kepada Allah. Itulah tabiat kita, yang sentiasa turun naik imannya.
Semoga Allah mengizinkan Ummi, Ayah dan Iman menjadi tetamuNya lagi.



Semalam Ummi, Iman dan Ayah beraya di Pondok seperti biasa. Ayah menjadi bilal membaca Khutbah sembahyang raya. Selepas sembahyang raya di pondok diadakan majlis Qurban. 2 ekor lembu dikorbankan. Hari Raya Kedua seekor lagi lembu dikorbankan. Ummi turut serta memasak daging Qurban untuk penghuni pondok. Alhamdulillah semuanya selesai menjelang Zohor. Jadi pada sebelah petang Ummi dapatlah beraya di Bendang Raja.
Sampai jumpa lagi... taqabbalallah huminna waminkum.

No comments: