Jumlah Pengunjung

Monday 8 June 2015

BERCUTI DI PHUKET @ BUKIT THAILAND 2015

Lama juga Ummi tidak  mengemaskini  blog disebabkan  agak sibuk kebelakangan ini. Rupa-rupanya ada beberapa   pertanyaan  daripada  pembaca tentang beberapa tempat yang diceritakan sebelum ini. Mohon maaf  kerana terlambat menjawab kerana tidak  perasan pun ada  pertanyaan  tersebut.

Kali ini Ummi akan ceritakan  pengalaman Ummi bercuti  di Phuket, sebuah pulau percutian di selatan Thailand  yang sangat  terkenal itu. Kami bertolak  dengan  kereta  ke sana seawal  jam  7.30 pagi  dari  Kuala  Nerang. Sampai di Changlun, Ayah membeli  insurans dan menukar wang di sebuah kedai di kiri jalan  di  tengah  pekan tersebut. Kemudian kami  bersarapan dan  meneruskan perjalanan  ke Pintu sempadan  di Wang Klian Perlis.Setelah mengisi  minyak  penuh  di  stesen  minyak di sana kami  menuju ke Imegresen  untuk mengecop pasport. Suasana di pintu sempadan  sangat tenang. Tiada ramai orang malah ketika mula-mula kami sampai  iaitu  jam 10 pagi, langsung tiada orang. Setelah  mengisi  borang permohonan untuk membawa masuk  kereta barulah nampak sekumpulan  rombongan lain tiba. Ummi memang suka menggunakan pintu sempadan Wang Klian atau Padang Besar kerana semua urusan  cepat.

KRABI
Jam  menunjukkan jam 10.30 pagi ketika kami  melepasi pintu  sempadan. Destinasi  pertama kami ialah  Hasna Palace di Krabi. Kami  telah membuat booking  online hotel berkenaan kerana Ummi pernah melihat hotel tersebut kali pertama Ummi ke Krabi dulu. Dengan harga 90 ringgit Malaysia, Ummi rasa berbaloi kerana hotel itu mempunyai kolam renang. Bolehlah nanti Iman mandi kolam. Di sekeliling hotel juga banyak makanan halal dan letaknya tidak jauh dari masjid besar  Krabi. Azan pun kedengaran  setiap kali masuk  waktu solat. Kami  tiba  di hotel ini jam 3.30  petang. Di tengah-tengah perjalanan tadi, kami ada berhenti makan di sebuah kedai makan  halal di tepi jalan yang  diusahakan oleh seorang bekas  guru besar sekolah. Mula-mula mereka ingat kami  muslim Thai  tetapi  apabila kami  meminta makanan dalam bahasa Inggeris, barulah  cikgu tersebut  sedar  kami orang Malaysia. Dia yang boleh berbahasa Inggeris melayan kami dengan ramah sekali. Siap  menunjukkan  gambar-gambar dia dan keluarganya yang menjadi kebanggaannya. Dia juga menyediakan  tempat solat  untuk pelanggan.

Di  Krabi, kami hanya singgah untuk bermalam dan  menikmati  keindahan pantainya , berehat-rehat  serta  menikmati makanan Thai seperti   roti  pisang  dan nasi  briyani  ayam. Nasi briyani ayam yang kami  nikmati di tepi masjid lain di perkampungan Islam krabi sangat murah dan  sedap. Harganya sekitar 5 ringgit  seorang. Mereka menyebut  teh susu seperti kita semasa menanya kepada kami  apa yang hendak diminum. Itulah sahaja  bahasa Melayu yang mereka tahu di gerai  perkampungan itu.

Tiada orang mandi di Hasna Palace kerana semua mereka hoping Island

Pantai Napharathara ketika waktu pagi. Di sebelah petang semasa  air surut kami berjalan hingga ke pulau yang nampak di belakang itu. Terdapat begitu banyak anak ketam sesuai dengan nama tempat ini Krabi
Pantai Nopharathara di Krabi memang cantik. Tambahan pula Jun bukan peak season. Kami tidak hoping island kerana telah melakukan aktiviti itu dalam kunjungan pertama dulu.
PHUKET
Pukul 12.00 waktu  Malaysia, kami check out dan meneruskan destinasi ke Phuket. Jalan raya di Thailand  memang  senang kerana kurang  kenderaan dan luas. Kami berhenti makan tengahari di sebuah  kedai makan di perkampungan Islam di tepi jalan.Sepanjang jalan ke Phuket, banyak sekali masjid namun  mereka tidak  tahu  berbahasa Melayu sebaliknya  boleh  berbahasa  Inggeris  untuk  perkataan-perkataan mudah. Tiada  masalah setakat  memahami  apa yang kita  ingin makan dan harga makanan.
Antara masjid yang dapat dilihat di tepi jalan ke Phuket

Antara  kedai tepi jalan yang kami singgah

Masjid di tepi kedai makan

Pulau  Phuket  disambung  dengan tanah besar Wilayah  Phanga  oleh Jambatan Sarasin. Di tepi jambatan hala balik terdapat penjual barang-barang  untuk buah tangan. Ummi sarankan jika ingin membeli t-shirt dan key chain patut beli di sini kerana harganya murah.
Jambatan lama ditutup dan jambatan baru sahaja digunakan sekarang

Sebaik  melepasi jambatan, terdapat kompleks police checkpoint. Kami  menuju ke Than Thip Hotel yang telah ditempah  secara online. Hotel ini terletak berhampiran pantai Patong.

Dah sampai  di Phuket
Pemandangan laut yang sangat indah semasa melalui jalan ke Kamala.

Hawa Kitchen yang menjadi kedai makan pilihan kami berulangkali kerana layanan yang mesra, murah dan boleh bertutur dalam bahasa Melayu
Papan tanda yang jelas
Hotel Islam yang ada di Patong. Lain kali kalau ke sana akan tinggal di sini.
Pantai  Kamala.  Di sini terdapat banyak masjid dan perkampungan Islam. Kalau tahu  lebih awal, Ummi tentu  pilih untuk mencari hotel di sini. Pantainya bersih, tiada omputih bersidai. makanan halal senang.
Pantai Patong yang terkenal  dan  menjadi pilihan omputih
Than Thip Resprt

Pemandangan di view point Promthep
Promthep view point

Berhent untuk  mandi laut di pertengahan jalan dari Promthep ke view point Karon

Masjid Nurul Islam di Patong

Kesimpulan*
1. Phuket  adalah sebuah pulau yang berbukit. Memandu di sana seumpama memandu di BalikPulau Penang.
2. Terdapat  beberapa pantai hebat seperti  Patong, Rawai, Surin, Kata, Kamala, Naka, Kilim  dan sebagainya.
3. Kamala mempunyai  penduduk  Islam yang paling ramai.
4. Patong mempunyai  beberapa masjid namun terlalu ramai  pelancong barat.
5.Harga hotel  berpatutan  dan sangat murah berbanding negara kita. Layanan kaunter juga baik.
6. Keindahan  alamnya tidak dapat dinafikan dan pantainya  sangat bersih. Pasirnya sangat  halus.
7. Tiada masalah bahasa kerana bahasa Inggeris boleh difahami di sini.

Unknown said...

Assalamualaikum..
JOM BERCUTI KE SABAH.
kami akan MeRealisasikan percutian anda bila berkunjung ke Sabah,
BORNEO KINABALU TOUR & TRANSPORT SDN. BHD

PAKEJ 3HARI 2MALAM

01/ Hari Pertama (OVERNIGHT KUNDASANG)
1000 : Jemput di Lapangan Terbang KKIA Terminal 1/2
1030 : Melawat Rumah Terbalik (up side Down House) Tamparuli.
1130 : Melawat Pekan Nabalu
1230 : Melawat Ladang Lembu (Mini New Zealand).
1400 : Makan Tengah hari di Kundasang.
1600 : Check in Hotel/Homestay/Chalet (Kundasang)
1900 : Hantar untuk Makan Malam pekan kundasang.
*Tour Tamat*

02/Hari Kedua (TOUR KUNDASANG & RANAU)
0900 : Jemput dari Hotel/Homestay/Chalet
1000 : Melawat Ikan Spa.
1130 : Melawat Hot Spring, Canopy Walk & Air Terjun.
1600 : Melawat Jambatan Tamparuli.
1700 : Melawat Yayasan Sabah.
1730 : Melawat Masjid Bandaraya Kota kinabalu.
1800 : Melawat Signal Hills.
1830 : Melawat pasar kraftangan (Pilipino Market).
2000 : Check in Apartment Marina Kota kinabalu.
*Tour Tamat*

03/ Hari Ketiga (SAPI, MANUKAN ISLAND & AIPORT TRANSFER)
0830 : Check Out dari Apartment Marina ke Jeti Jesselton Point.
0900 : Menaiki bot ke pulau Sapi (aktiviti pantai & snorkelling).
1200 : Makan tengah Hari BBQ yang disediakan.
1245 : Menaiki bot ke pulau Manukan (aktiviti pantai & Snorkelling)
1500 : Menaiki Bot ke jeti Jesselton Point.
1530 : Jemput dari jeti Jesselton Point & Melawat Tanjung aru Beach.
1700 : Transfer ke Airport KKIA T1/2

Pakej ini Termasuk :
1). Pengangkutan Selama 3Hari 2Malam
Van Pelancongan @ Taxi Limousine
Pemandu
Minyak
Muatan Maksimum 10 Dewasa
2). Penginapan Homestay Kundasang & Marina Apartment Kota Kinabalu
May Homestay Kundasang (1Night)
Marina Apartment Kota kinablu (1Night)
3). Tiket-Tiket Masuk tempat lawatan
Rumah Terbalik (up side down house)
Ladang Lembu
Bot
Jaket Keselamatan
Maks Snorkelling
Makan Tengah Hari BBQ di Pulau Sapi.
Untuk keterangan pakej lebih lanjut bole berhubung,
En Roslan 0168392919 (whatsapp)
Email : borneoukinabalutour@gmail.com

Pakej Bandung Murah said...

salam
maaf tuan/puan saya tumpang share sikit di blog ini
saya agency pelancongan di BANDUNG menyediakan
pakej hotel dan transpot untuk 3malam 4hari
minimal 4orang, dengan harga yang berbaloi
ambil transpot saja pn bole