Jumlah Pengunjung

Monday 29 August 2011

UJIAN ALLAH

Hari ini hari ke-29 kita berpuasa. Malam tadi Ummi tiba di rumah jam 2.00 pagi. Kami pergi ke Manjung lewat petang semalam untuk mengambil Pak Cik Mie sekeluarga yang terlibat dalam kemalangan. Alhamdulillah semua selamat walaupun kereta terpaksa masuk bengkel. Ummi sedih juga mengenang kesulitan yang sedang Pak Cik Mie hadapi. Moga Pak Cik Mie tabah. Insyaallah  Ummi yakin di sebalik semua kesusahan pasti ada hikmah yang tersembunyi.

Ummi sendiri tidak pernah meratapi  takdir yang tersurat. Ummi pernah dengar  semasa di pondok dulu, Pak Teh Mat semasa "mengajar" menyatakan bahawa rasa gembira dalam diri kita sebenarnya adalah kerana dilontarkan perasaan itu ke dalam hati kita oleh Allah s.w.t. Sebab itulah ada orang rasa gembira dalam hatinya walaupun hidup sendiri, miskin dan tak punya apa-apa untuk dibanggakan. Ada pula orang rasa tidak gembira dan sunyi walaupun di sekelilingnya ramai orang, banyak harta dan mempunyai pelbagai kelebihan. Ummi dapat kaitkan pula penjelasan Pak Teh itu dengan istilah redha. Redha sebenarnya bagi Ummi payah untuk dibuktikan kecuali kita  ditimpa kesusahan dan kita menerimanya dengan hati yang terbuka. Satu istilah yang senang disebut tetapi tidak ramai yang memiliki.




Oleh itu Iman juga harus belajar untuk berpuas hati dengan apa yang ada. Kuatkan semangat dan jangan mudah menangis. Ingat selalu pesan Ummi.

No comments: