Jumlah Pengunjung

Tuesday 13 March 2012

JANGANLAH BEGITU.......

Dua hari lepas Ummi menggunakan pengangkutan awam. Telah lama rasanya Ummi tidak menggunakan pengangkutan awam yakni bas. Ummi terpaksa menggunakan bas untuk menghantar Iman yang beria-ia sangat hendak ke rumah Pak Cik Karg di Manjung. Ayah tak cuti. Ummi takut nak drive sendiri. Jauh juga perjalanan dari Alor Setar  ke sana. Jalan pula bukannya highway.

Semasa berhenti di stesen Butterworth, Ummi bawa Iman masuk bilik air. Ummi rasa sedih sangat tengok keadaan bilik air di stesen bas ini. Punyalah ramai orang tapi bilik air kecil saja. Sangat berbeza dengan bilik air di lapangan terbang sedangkan kita sama-sama rakyat Malaysia.


Iman duduk di atas beg kerana kerusi terhad
Setelah Iman selesai menggunakan bilik air, Ummi pula berbaris menunggu giliran. Di depan Ummi, ada 2 orang perempuan. Seorang perempuan muda sekitar 20-an dan seorang perempuan pertengahan usia. Perempuan muda itu putih melepak dan Ummi kira bergaya juga. Tiba-tiba air paip terpercik keluar dengan tidak disangka-sangka. Mungkin pengguna di dalam tidak sengaja membuka paip dengan kuat. Si perempuan muda menjerit " Orang di dalam ni, setan betul". Astaghfirullah hal azim....Rupanya cantik tetapi bahasanya menunjukkan amat rendah martabatnya. Siapakah ibu bapanya, di manakah sekolahnya dan siapa pula gurunya?
Kasihan Iman...Di  sekolah dia diajar bahawa 'alkalimatu ttoyyibatu sodaqoh'. Maknanya kata-kata yang baik itu sedekah. Kalau boleh Ummi tidak mahu lagi berada di tempat seperti ini. Lebih baik memandu sendiri dan berhenti di tempat yang betul seperti di masjid. Hati kita lebih tenang dan jiwa kita sentiasa ingat akan Allah. Semoga perempuan tadi akan mendapat rahmat Allah.

No comments: