Jumlah Pengunjung

Monday 4 July 2016

BULGARIA NEGARA HEBAT

Dari Makedonia, kami melepasi sempadan Bulgaria. Pemeriksaan kastam di sempadan Bulgaria amatlah ketat. Kami diminta untuk turun van dan keluar semua barang. Bukan saja beg diperiksa tetapi van kami diketuk-ketuk bumbungnya, bahagian bawah dan dashboard turut di buka. Kami relek saja tengok mereka memeriksa van itu. Yalah... tak ada apa yang disembunyikan....tak ada apa yang nak diseludup. Mereka  bertanya adakah kami membawa rokok? Tentulah tidak kerana nobody dalam kembara ini merokok. rupa-rupanya mereka menyekat kemasukan rokok ke Bulgaria.
Pegawai-pegawai kastam Bulgaria bersaiz besar. dalam sepanjang perjalanan kami di Balkans, orang Bulgaria ternyata paling besar, tinggi dan sombong. Mungkin saiznya 3 atau 4 kali ganda orang Malaysia.Baik perempuan mahupu lelaki, jalannya tegak dan mukanya serius.

Akhirnya, kami tiba di rumah penginapan di bandar Sofia. tuan rumahnya perempuan dalam lingkungan 60-an.nama rumah penginapan kami ialah Villa Pontica. Kami sampai ketika waktu dah malam. sekitar 10 malam. Di sini, bilik penginapan agak kecil untuk kami 3 beranak. Esoknya, kami bersiap check out dan ronda-ronda bandar Sofia sebelum bertolak ke Romania.
pokok lili di tepi bilik penginapan

jalan di sebelah homestay kami. Rumah-rumah penduduk di kiri kanan jalan kampung.
Melihat bangunan-bangunan di bandar Sofia, sangat mengkagumkan. Bangunan-bangunannya nampak begitu kukuh dan kemas. Kekukuhannya seumpama hebatnya orang Bulgaria yang terkenal dengan sukan angkat berat. Merekalah juara angkat berat dunia. Saksikan sendiri kehebatan bandar Sofia. Di tengah bandarnya terdapat tapak arkeologi masyarakat yang lebih awal mendiami kota Sofia  iaitu  tamadun Serdica.



tempat tanam pokok bunga pun besar


Masjid Banya Bashi di tengah kota Sofia, Bulgaria
tram sbg pengangkutan awam di Sofia
Itulah satu-satunya masjid yang kami jumpa di sini. Gerja di sini dan di Romania ialah gereja Orthodoks. bentuk kubahnya seakan-akan masjid. Akan saya tunjukkan dalam catatan seterusnya.

No comments: