Jumlah Pengunjung

Thursday 30 June 2016

MAKEDONIA YANG BERSEJARAH

Kalau kita baca Sejarah Melayu, diakatakan asul usul Raja Melaka adalah dari keturunan Iskandar Zulkarnain iaitu Raja Mekadonia. Tidak terbayang yang suatu hari, Ummi akan sampai ke negara yang disebut dalam buku Sejarah Melayu itu.

Oleh kerana Hj Khalid iaitu ahli rombongan kami hilang pasportnya, kami  berbincang di mana pasport itu tertinggal. Azman iaitu salah seorang peserta kembara mengatakan yang beliau pasti semasa di Kotor, Montenegro bilangan pasport masih lapan. Oleh itu, kami menelefon kedutaan Malaysia di Bosnia dan diberitahu supaya langkah terbaik ialah mencari pasport sampai jumpa. Jika hilang, lapor kepada polis dan minta kedutaan Malaysia di Rome menyediakan dokumen perjalanan untuk membolehkan orang yang hilang pasport  mendapat surat pengesahan perjalanan untuk pulang ke Malaysia.Rakyat Malaysia di  Albania berada di bawah pengurusan Kedutaan Malaysia di Rome.Jika ini terjadi, malanglah bagi kami kerana terpaksa menunggu kelulusan dan surat pengesahan kehilangan pasport dijangka mengambil masa 2 hingga 3 hari.

Oleh itu, kami bersetuju untuk berpatah balik ke sempadan Albania dan Montenegro untuk mencari kemungkinan pasport itu tidak dikembalikan semasa urusan mengecop pasport. Kami singgah di hotel di mana kami bermalam sebelum ini di Tirana dan pasti pasport tiada di sana. Alhamdulillah, sebaik sampai di pintu sempadan yang kami masuk semalam, pasport memang ada di situ. Kehilangan pasport merupakan satu dugaan buat kami. Perjalanan ke Makedonia diteruskan walaupun hari telah malam. Kami berpatah balik ke Elbasan untuk ke Makedonia.

Kami tiba di Bitola Makedonia hampir jam dua pagi. Semua ahli rombongan tenang menghadapi  dugaan perjalanan hari ini. Kami  terlepas untuk menyaksikan keindahan Tasik Ohrid kerana peristiwa kehilangan pasport. Tapi, kami masih dapat mengejar waktu dan dapat  mengikuti semula jadual perjalanan kami.

Kami bermalam di Hotel Teater yang sangat bagus hiasan dalamannya. Letaknya dekat sahaja dengan bandar Bitola.
tangga hotel penginapan kami

ada mini Muzium di hotel ini
Esoknya, kami menapak ke pekan, melihat Bitola yang kaya dengan sejarah. Di sinilah tempat Mustafa Kamal Attarturk dibesarkan. Sejarah Bitola dikatakan bermula dari zaman Rome iaitu sekitar tahun 148 SM. Bandar ini maju pada suatu masa dahulu. Memiliki ampiteater yang boleh memuatkan 3000 orang. Bandar ini bertukar tangan dari kerajaan Rome kepada Kerajaan Byzantine, Slavik, Bulgaria dan seterusnya jatuh ke tangan Turki Uthmaniah. Semasa di bawah kerajaan Turki Uthmaniah, bandar ini penting sebagai pusat perdagangan. Dikatakan pada kurun ke-17, terdapat 70 buah masjid di sini.

bandar Bitola
pamplet tentang hotel

Lihat di belakang adalah tugu Alexander The Great dan  dua buah masjid
Tugu yang dulu dilihat dalam buku sejarah kini di depan mata

Namun, kami hanya menemui 2 buah masjid di bandar ini. Salah satunya digunakan oleh masyarakat Islam di sini setelah dibaikpulih oleh NGO dari Turki dan sebuah lagi masih dalam proses pemulihan. letak antara kedua-dua masjid agak dekat yang menunjukkan bilangan umat Islam di sini adalah ramai pada suatu masa dahulu. Seperti biasa, paip air percuma  tinggalan kerajaan Islam masih ada di bandar ini. Tapak kolah wuduk juga masih dapat dikesan tinggalannya bersebelahan masjid yang sedang dipulihkan itu.

paip air  wakaf yang sentiasa mengalir

Jumaat di Makedonia.


No comments: