Jumlah Pengunjung

Friday 13 January 2017

Muzium Tsunami dan Kapal Besi

Selepas sarapan, kami menunggu di lobi hotel kerana pagi  ini kami akan dibawa ke  Muzium Tsunami. Waktu di Aceh lambat 1 jam daripada waktu Malaysia.Kami antara pengunjung yang paling awal tiba di Muzium yang berbentuk kapal ini.Jalan masuk ke dalam muzium agak suspen kerana kita dibawa memasuki terowong yang agak gelap dgn air setinggi  dinding bangunan dan bunyi  suara laut seolah-olah berada di saat  tsunami membadai.
Kemudian tiba di bahagian pameran . menggunakan monitor skrin kita melihat semula gambar-gambar tragedi tsunami. Kemudian melalui  jambatan harapan di mana bendera negara-negara penderma digantung tinggi simbolik terima kasih Aceh kepada negara luar yang bersimpati dengan masalah mereka.Seterusnya melihat tayangan peristiwa tsunami.
Jambatan harapan Muzium tsunami yang berbentuk kapal

Setelah menghabiskan masa 2 jam di sini, kami bergerak pula menuju kapal besi untuk menyaksikan sendiri bagaimana sebuah kapal  besi yang berat  yang terletak di laut dibawa tsunami dan didamparkan di kampoeng Punge Blang Cut yang jauhnya 3 km dari pantai. Kapal PLTD ini adalah kapal yang ditempatkan di persisiran pantai kerana digunakan untuk menjanakuasa bekalan elektrik untuk Banda Aceh.Hal ini kerana sebelumkejadian tsunami bekalan elektrik di Banda sentiasa bermasalah apatah lagi ketika itu penduduk sentiasa dalam ketakutan pada waktu malam kerana suasana yang tidak tenteram akibat persengketaan Gerakan Aceh Merdeka(GAM) dengan tentera kerajaan. Jadi kapal janakuasa ini dikawal oleh tentera.


di atas kapal besi yang lebih dari 3 tingkat.

Ombak tsunami telah menempatkan kapal seberat 80 tan ini di tengah-tengah jalan kampung menyebabkan kini jalan baru  dibina untuk ke kampung ini.Tiba-tiba kami terdengar pengumuman supaya meminta semua pengunjung meninggalkan kawasan kerana waktu solat telah tiba. Begitulah keadaan di Aceh sekarang yang mempunyai kuasa autonomi setelah tragedi 26 Disember 2004 jam delapan kurang lima minit. Aceh kini menjalankan undang-undang syariah. Menurut pemandu pelancong kami Ikram, tsunami membawa seribu rahmat kepada Aceh. Kini Aceh antara bandar paling selamat di Indonesia. Kelihatan topi-topi keledar di letakkan saja bersama motor di tempat parking, Katanya tiada siapa berani mencuri  lagi.

Selepas makan tengahari, kami dibawa pula ke Desa Gurah untuk melihat kubah di tengah sawah. Kubah masjid  dari kampung  sebelah bukit yang  tidak  jauh dari sini  yang dibuat daripada batu berpusar-pusar  di bawa air ketika tsunami dan kemudian didamparkan di sini. Untuk sampai ke sini, kami terpaksa menyewa motosikal dengan harga 15000 rupiah. Sebaik  kami sampai di desa ini, terdengar bunyi  hon motosikal yang tidak berhenti-henti. Rupanya itu isyarat kepada penduduk di sini bahawa ada rezeki untuk mereka. Dalam sekelip mata, puluhan motosikal tiba dan masing-masing berebut pelanggan supaya menyewa motosikal masing-masing. Kain-kain batik, cenderamata  dan kuih tradisional  dirayu  supaya dibeli. 100% mereka adalah  perempuan Ikram menyebutnya sebagai pasar kaget. Sebahagian daripada mereka janda dan anak yatim yang kehilangan suami ketika tsunami.


Petangnya pula, kami ke tepi pantai Uhlele untuk menyaksikan keindahan matahari terbenam dan merasai manisnya jagung bakar dan air kelapa. Seterusnya solat maghrib di Masjid Baiturrahim. Pantai di Bandar Aceh ditutup sebaik malam menjelang untuk mengelak perbuatan maksiat. Masjid Baiturrahim juga adalah masjid yang terselamat semasa tsunami.

No comments: