Jumlah Pengunjung

Thursday 23 June 2016

BERKELANA DI NEGARA-NEGARA BALKANS

Tahukah anda di mana negara Balkans? Ummi pun tidak tahu di mana Balkans sehinggalah Ummi tiba di sana pada 30.5.2016  bersamaan hari  Isnin apabila kaki memijak bumi Sarajevo, Bosnia Herzogovina. Sebaik kapal terbang Turkish Airline  mendarat, ternampak rumah-rumah di atas bukit  mengelilingi lapangan terbang. Airportnya kecil sahaja seumpama Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim Alor Setar. Kapal terbang kami itulah satu-satunya kapal terbang yang ada di airport ketika itu. Keadaan sangat tenang.
Bosnia, sebuah negara yang cantik, memiliki  bentuk muka bumi yang indah  dan orang-orang yang sangat cantik dan peramah.

Kami  menjejak kaki ke Bosnia, Montenegro, Albania, Macedonia, Bulgaria, Romania, Hungary, Croatia seterusnya kembali ke Bosnia

Di Sarajevo, kami menginap di homestay yang dimiliki oleh pasangan yang beragama Islam  yang terletak  di atas  bukit berhampiran bandar lama Sarajevo.Dari Homestay kami berjalan kaki ke kawasan masjid  Gazi  Husrez Beg dan laman Bascarsija. Di kawasan ini terdapat banyak kedai-kedai yang menjual cenderamata, alas meja, pakaian, makanan dan sebagainya. Peminta sedekah kanak-kanak yang comel-comel juga banyak di sini.
Di keliling home stay terdapat pokok ceri, pear dan epal. Suasana waktu malam di  sini sangat cantik.Aduh... perkara yang paling suspen ialah ketika van kami melalui jalan sempit  ke homestay. sungguh mendebarkan. Rasanya kluc kereta orang-orang di sini haus semuanya. Jalannya terpacak. Memang kalau ambil lesen kena lulus cemerlang. Kemahiran menaiki  bukit  sangat penting di sini.


homestay di atas bukit sepertimana kebanyakan rumah di Bosnia

Pemandangan dari tingkap home stay.



  Selepas meletak beg, masing-masing tidak sabar untuk menjelajah bandar lama.

paip air wakaf oleh Gazi Huzbeg
Sungai di tengah bandar

No comments: