Jumlah Pengunjung

Saturday 25 June 2016

DARI VRELO BOSNE KE JABLANICA DAN MOSTAR

Awal-awal pagi kami  untuk solat subuh iaitu sekitar jam 2.40 am. Waktu subuh masuk awal tetapi panjang iaitu sehingga jam 5 pagi. Jam 9 pagi kami bertolak ke Vrelo Bosne iaitu satu kawasan taman yang indah yang mempunyai air sungai yang bersih. Kejernihan airnya sangat sukar digambarkan. Nampak sampai ke dasar sungai. Vrelo dalam bahasa Bosnia bermaksud sungai.





Tempat seterusnya ialah Jablanica. Ia terletak di tengah perjalanan kami menuju Mostar. Apa yang menarik di sini ialah merasai kelembutan dan keenakan kambing golek yang superb.


Kemudian kami tiba di Mostar. Terus ke sebuah masjid kecil yang terdapat di tepi jalan yang di kelilingi makam syuhada. Masjid Koski Mehmet Pasha  ini telah dibina pada tahun 1618 semasa pemerintahan kerajaan Turki Othamniah. Bertemu imam masjid yang sangat muda orangnya sedang membersihkan kawasan hadapan masjid. Terasa sayu merakamkan fatihah buat pejuang Bosnia. Tergambar bagaimana mereka menentang kekejaman Serbia tanpa persediaan. Rumah-rumah  orang Islam dan masjid dimusnahkan sesuka hati. Satu bencana yang tidak pernah terfikir oleh orang-orang Islam di Bosnia.





Imam masjid ini dan adiknya sedang membersihkan kawasan masjid.












































Kami seterusnya ke Stari Most iaitu satu jambatan menjadi tumpuan pelancong di Mostar. Begitu ramai orang yang melawat jambatan ini terutamanya pelajar-pelajar sekolah.Ada remaja yang mengutip wang daripada orang ramai  kerana akan membuat terjunan dari atas Stari Most tapi tidak terjun-terjun pun.



Setelah dua jam di Stari Most, kami bergerak ke Blagaj. Di sini terdapat perkampungan sufi suatu masa dulu. Air terjun di tepi  perkampungan sufi ini sangat cantik.Di sebelah kanan pintu masuk perkampungan sufi ini terdapat restoran halal. Kami singgah untuk mengeteh dan menikmati wifi percuma.





   
Restoran di atas kawasan air terjun di Tekija.         




Setelah lebih kurang sejam di sini , kami bergerak menuju Montenegro.

No comments: