Jumlah Pengunjung

Sunday 26 June 2016

MONTENEGRO SEBUAH NEGARA PERGUNUNGAN

Sepanjang jalan  menuju Montenegrro, sudah kelihatan pemandangan sungai-sungai di tepi jalan berubah menjadi gunung-gunung yang tinggi. Kami melalui jalan sempit menuju ke pintu sempadan Montenegro. Di tepi jalan kelihatan petak-petak seumpama petak sawah. Rupa-rupanya bentuk tempat tanaman gandum secara sara diri hampir sama dengan petak-petak sawah di Kedah.

Setelah memasuki Montenegro, hari telah gelap, jalan agak teruk, sepanjang jalan  van terlompat-lompat. sayang sekali, tidak nampak pemandangan kerana  malam. Kami tiba di apartment di Kotor Montenegro agak lewat. Hampir 11 malam. Kami terus masuk ke apartment yang sangat cantik.Esok paginya baru sedar, kami apartment ini berdekatan  tasik Kotor yang sangat cantik itu. Walaupun namanya Kotor tetapi pemandangannya amatlah indah.
Van yang kami naiki sepanjang kembara di bumu Balkans diletak di hadapan tingkap bilik.

Tasik Kotor  Montenegro dari tingkap bilik.
Pagi ini, Ummi masak nasi berlaukkan ikan sardin.Di bilik apartment ini ada disediakan dapur elektrik. Senang untuk ummi memasak. Letak saja travel cooker yang boleh dipelbagaikan fungsinya ini. Dalam setengah jam siap breakfast. Jam 9.00 pagi, kami meninggalkan apartment menuju ke bandar Kotor. Di sini terdapat kota yang dibina pada masa lampau. Di luar kota bersejarah tersebut terdapat ramai peniaga menjual hasil tanaman. Kami membeli tomato, cili dan ceri. Ada juga yang membeli pisang  sebagai bekalan makanan sepanjang perjalanan. Buah ceri di sini sangat sedap.




Pintu masuk ke kota lama di Kotor



Kami bergerak sepanjang laluan tepi laut. Pemandangannya seumpama Monaco menurut Zikri  iaitu trip leader kami. Terdapat sebuah pulau yang didiami oleh orang-orang kaya. Beberapa kali kami berhenti mengambil gambar kerana tertarik dengan keindahannya.

Akhirnya kami tiba di Pusat Islam di Bar Montenegro. Di sekeliling pusat islam ini terdapat pokok zaitun yang beratus-ratus tahun usianya. Sebaik van kami diparking, nampak wajah-wajah comel berdiri di tingkap memerhati kami. Mereka teruja melihat kami...... anak-anak tadika di Pusat Islam ini. Guru tadikanya sangat peramah. Beliau mempelawa kami masuk ke kelasnya. Orang mengantuk disorongkan bantal. aduh... kagum dengan usaha masyarakat Islam di sini memberi pendidikan awal Islam untuk anak-anak mereka.
Pusat Islam Montenegro
Guru Tadika yang sangat peramahnya. Suaminya muazzin di sini.


Kami solat di masjid pusat Islam Bar dan menikmati makan tengahari yang sangat enak. Roti, sup , ayam, daging dan sayur. masih teringat-ingat lagi keenakan makanan di pusat Islam ini. Menurut Maliha guru tadika di atas, orang Islam ramai di sini tetapi mereka tidak mengamalkan Islam dalam kehidupan. Jadi ini merupakan cabaran hebat bagi mereka... mengembalikan Islam di bumi Montenegro.Semoga Allah mempermudahkan usaha mereka.

No comments: