Jumlah Pengunjung

Tuesday 28 June 2016

PENGALAMAN BERHARGA DI ALBANIA

Dari Bar Montenegro, kami  mencari jalan ke Albania. Akhirnya kami tiba di sempadan Albania. Proses masuk ke mana-mana negara Balkans adalah sama. Kami ditanya datang dari negara mana?, hendak ke mana? , menginap di mana?, kemudian ke mana?. Imegresen di sempadan Albania adalah yang paling mudah sekali. Pasport kami terus dicop tanpa banyak soal dan dikembalikan dengan cepat. Sebaik memasuki Albania, kelihatan ramai pengemis  meminta sedekah. Mereka berlari-lari di tepi kereta-kereta yang baru masuk untuk memohon sedekah.
Pintu sempadan Montenegro dan Albania.

Albania adalah negara yang paling miskin di Eropah. Mata wangnya ialah Lek. Kadar tukaran wang antara Malaysia dengan Albania ialah  100 Lek sama dengan 3.30. Sepanjang jalan ke Tirana iaitu ibu negara Albania, kami dapat menyaksikan pemandangan kawasan pertanian sara diri. Petak-petak gandum diselang-seli dengan jagung dan sayur-sayuran.Akhirnya kami tiba di Tirana ketika  hampir jam 6 petang dalam keadaan hujan renyai-renyai. Di dalam bandar, orang ramai sibuk kerana baru pulang dari pejabat. Ramai yang menunggu pengangkutan awam di tepi jalan.
pemandangan sepanjang jalan ke Tirana
Contoh rupa paras orang Albania

Sebaik memasuki hotel Victoria, segala kepenatan hari ini terasa terubat apabila melihat pemandangan di luar jendela bilik. Maha suci Allah yang mencipta dunia ini dengan segala keindahan.
Pemandangan yang sangat indah
hotel tempat kami menginap. terima kasih kerana layanan yang sangat baik di saat kami ditimpa masalah.

Untuk makan malam, hari ini, Ummi masak nasi  dan makan dengan masak merah ayam Brahim. Sehari sekali, kami mesti makan nasi di sebelah malam atau pagi. Pada waktu siang, kami  sama-sama makan makanan penduduk tempatan.
Hari ini kami bergerak awal sedikit ke Elbasan supaya kami sampai ke Tasik Ohrid awal sedikit. Sepanjang jalan ke Elbasan iaitu sempadan Makedonia, kami sekali lagi dihidangkan dengan pemandangan yang sukar digambarkan dengan kata-kata. Zikri  yang menjadi pemandu van dan ketua kumpulan kami berhenti di tepi  sebatang anak sungai di tepi jalan  untuk mengambil gambar dengan dronenya. Penduduk  setempat datang untuk melihat drone kami. Mereka begitu peramah walaupun tidak tahu berbahasa Inggeris.


Pokok delima hampir ditanam di semua rumah di Balkans
Anak sungai sepanjang jalan ke Elbasan 


Setelah berleka-leka dengan keindahan sepanjang jalan akhirnya kami tiba di sempadan Albania dengan Mekadonia. Namun semasa menyerah pasport untuk dicop baru kami sedar satu pasport tiada. Di manakah kau pasport? Hanya ada 7 pasport sedangkan jumlah kami 8 orang. Pasport Haji Khalid yang hilang itu. Kata orang hilang pasport di luar negara amat menyusahkan.......

No comments: